Sunday, May 10, 2009

First Cake, Then Black Clothes, Now...Reality TV!

Police raid DAP dinner film, disrupt PKR celebration

Riot police raided a DAP dinner in Sitiawan last night during a screening of a video on the 7 May Perak State Assembly proceedings, according to Suara Keadilan online.

One person, a video technician, was arrested.

Police confiscated “one DVD player, three projectors, two mobile screens and other equipment at the thousand-people DAP dinner,” wrote Lim Kit Siang in his blog.

The dinner was themed “Dissolve the Perak State Assembly and restore the people’s rights”. Among the speakers were V Sivakumar, Nga Kor Ming dan Ngeh Koo Ham.

According to Sivakumar:

Apabila tanyangan VCD mengenai peristiwa 7 Mei dimainkan, polis telah merempuh masuk ke dalam dewan itu dan mula merampas alat-alat tayangan tersebut. Ini telah menyebabkan kekecohan dalam dewan itu. Orang ramai memberi amaran supaya polis tidak mengganggu tayangan VCD tersebut. Tetapi, polis tidak mempedulikan semua itu. YB Dato Ngeh Koo Ham dan YB Nga Kor Ming telah berunding dengan polis untuk tidak mengganggu program makan malam dengan menakutkan rakyat. Tetapi, polis berdegil juga dalam usaha untuk merampas alat-alat tayangan (VCD). Berpuluh-puluh FRU masuk bagaikan satu rusuhan berlaku.

Meanwhile, Anwar Ibrahim has expressed regret that the police disrupted another event yesterday, the 1oth anniversary celebration of Bandar Tasik Puteri PKR in Selangor.

Suara Keadilan reports:

Menurut Ketua Umum KeADILan Anwar Ibrahim, beliau kesal dengan alasan polis mengikut arahan ‘politik atasan’ yang meminta agar program sambutan 10 tahun berkenaan dibatalkan kerana penarikan permit berkenaan.

“Permit telahpun diperolehi sebelumnya oleh pihak penganjur pada 5 Mei 2009, tetapi dibatalkan pada saat akhir tanpa sebarang alasan munasabah. Pun begitu maklumat sahih mengesahkan ada arahan ‘politik atasan’ di sebalik tindakan rakus pihak keselamatan ini,” menurut Anwar.

Dalam kejadian 9 Mei lalu, polis telah menceroboh tapak sambutan berkenaan serta meletakan kira-kira lebih 50 anggota polis dan anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) berkawal di kawasan berkenaan.

Polis dari IPD Gombak serta FRU turut merampas bendera, kain rentang serta mengenakan sekatan jalan raya di kawasan sekitar Tasik Puteri menuju ke tempat di mana sambutan tersebut diadakan.

Tambah beliau anggota FRU yang muncul di tapak acara sambutan dengan diiringi anggota polis daripada IPD Gombak telah merampas bendera, kain rentang serta mengenakan sekatan jalan raya di kawasan sekitar Tasik Puteri menuju ke tempat di mana sambutan tersebut diadakan.

Anggota penguatkuasa Majlis Perbandaran Selayang juga turut terlibat membuat rampasan dan menggagalkan acara tersebut walaupun ia mendapat dokongan kerajaan negeri.

-------------------------------------------

Cannot give birthday cake, cannot wear black, cannot watch reality TV, cannot put up flags of certain colours.

What's next?

Curfews? Travel permits?

Getting rid of the Unpersons? Ministry of Love? Thought police?

Welcome to 1984!

BIG BROTHER is watching and you WILL love BIG BROTHER, or else...

No comments:

Post a Comment